Vyjádření k otevřenému dopisu

Karel Cudlín - SIGHT/EFFECT

Autor: Karel Cudlín

Datum trvání:
10. října – 25. listopadu 2018

Otevírací doba:
pondělí: ZAVŘENO
úterý - pátek: 11 – 18
sobota - neděle: 10 – 18

Vstupné:
80 Kč / 40 Kč, zahrnuje také vstup na výstavu v Malé síni CPC

Koupit online

Místo
Velká síň CPC
Seydlerova 2835/4
Praha 5 (Nové Butovice)
Zobrazit na mapě

28/11/2018

“Fotografy dlouhodobě vyzýváme ke spolupráci s Czech Press Photo, a také jsme vždy chtěli jejich podněty slyšet. Takto konkrétně zformulovanou kritiku svým způsobem vítáme. Jak samotní autoři dopisu uvádějí - fotožurnalismus je v krizi. Czech Press Photo je platformou pro fotografy, ale nesupluje roli Syndikátu novinářů nebo jiného podobného sdružení. Na základě osobního rozhovoru se Stanislavem Krupařem jsme se dohodli s fotografy na schůzce v období mezi 7-11. lednem, kde tyto záležitosti probereme v galerii Czech Photo Centre.” Veronika Souralová.

Zde je celé znění otevřeného dopisu: Vážená paní ředitelko,

soutěž Czech Press Photo si vydobyla pozici respektované a do značné míry prestižní přehlídky české a slovenské novinářské fotografie. Zřejmě i proto, že se nikdy neprezentovala jako pouhá soutěž, nýbrž i jako platforma pro reportážní, dokumentární a novinářskou fotografii. Za téměř čtvrtstoletí své existence dokázala přitáhnout zájem laické i odborné společnosti a médií. A také začínajících, ale zejména etablovaných fotografů, pro které byla jedinou příležitostí, kdy si mohli poměřit síly a v případě úspěchu získat i motivující finanční ocenění.

Svět se za poslední čtvrtstoletí proměnil a tyto změny se dramaticky odrazily i v reportážní, dokumentární a novinářské fotografii. O tom, že fotožurnalismus prochází hlubokou krizí, se mluví léta. V době všudypřítomných manipulací a zbanálnění obrazu se stává jeho klíčovou hodnotou důvěryhodnost. Právě proto dnes, snad víc než kdy dříve, potřebujeme instituci, která by profesní standardy oceňovala.

Znepokojuje nás, kam se kvalita a úroveň původní soutěže posouvá. Namísto, aby měla vzestupnou tendenci, sklouzává v posledních letech k průměrnosti a v některých případech podprůměrnosti. Rádi bychom se pokusili otevřít diskusi, která by vedla ke změnám stávajícího stavu. Namísto vymýšlení nových kategorií bychom upřednostnili léty vyzkoušené, které jsou základem fotožurnalistiky a dokumentu. Pro Czech Press Photo byla vzorem World Press Photo a z našeho pohledu bychom tuto cestu neměli opouštět.

I mezi neprofesionály, tedy těmi, které fotografie primárně neživí, jsou výborní fotografové. Czech Press Photo ale byla a podle názvu je především soutěž fotožurnalistická. Měla by proto především hodnotit fotografie určené ke zveřejnění v médiích.

Problémy, které podle našeho názoru snižují kredit soutěže a rádi bychom o nich s vámi diskutovali:

Návrat k základnímu vymezení soutěže – PRESS PHOTO. Soutěž by měla být primárně otevřená pro ty, kdo mají jasnou vazbu na média (i jako externí spolupracovníci) a jejich fotografie jsou primárně určeny ke zveřejnění, a to v médiích, jakýchkoliv jiných publikacích či na výstavách

Všechny fotografie v soutěži by měly být posuzovány podle velmi přísných standardů fotožurnalismu. Měly by se uplatňovat základní požadavky na autentičnost fotografie, její zasazení do kontextu a omezit jakoukoliv manipulaci obrazu i vyznění fotografie. V případě jakýchkoliv pochybností by si porota měla vyžádat materiál, který dokáže, že fotografie tato kritéria splňuje.

Transparentnost. V partnerské soutěži v Maďarsku je již dlouhá léta zasedání poroty a její hlasování veřejné. Taková debata dává skvělou zpětnou vazbu zúčastněným fotografům a plní tak i neocenitelnou edukativní funkci. Složení poroty by se mělo každoročně důsledně obměňovat včetně předsedajícího.

Grant Prahy Czech Press Photo je stejně významné ocenění jako Fotografie roku. Grant by měl být vždy odměnou pro nejsilnější soubor, který bude pro nás i budoucí generace svědectvím o městě a době, kdy vznikal. Vybraný fotograf by dle našeho názoru měl být profesionál, který je zárukou, že kolekce snímků, kterou po roce tvůrčí práce předá magistrátu pro archivní a výstavní účely, bude kvalitní a bude odrážet reálné proměny Prahy. Grantová podpora je obecně silnější motivací, než jednorázová finanční odměna. Soutěž by se proto ve spolupráci se sponzory, médii, státním sektorem i neziskovými organizacemi měla snažit motivovat oceněné autory nabídkou další práce na projektech, které by reflektovaly klíčová společenská témata. Vzorem nám může být World Press Photo s kategorií Long Term Project. V případě, že porota v některé z kategorií dospěje k závěru, že přihlášené fotografie nesplňují kritéria kvality, měla by využít možnosti cenu neudělit.

Vážená paní ředitelko, na udržení kvality Czech Press Photo a zájmu českých fotografů se jej nadále účastnit nám velmi záleží. Oceníme, pokud přijmete naši nabídku k diskusi o výše zmíněných problémech tak, aby do svého 25. ročníku vstoupila soutěž s nezpochybnitelným kreditem a stala se opět přehlídkou toho nejlepšího, co v českém fotožurnalismu vzniká.

Andrej Bán: člen mezinárodní poroty CPP (2000 až 2004). Spoluzakladatel humanitární organizace Človek v ohrození. Grant Photodocument Sk 2002, Křišt’álové křídlo 2005, Cena Open Society Foundation 2006. Dále ceny Osobnosť slovenskej fotografie, Best of Photojournalism,Picture of the Year, Gypsy Spirit, Biela vrana, Cena Nadácie Tatrabanky za umenie a jiné. Jeho fotografické publikace získaly ocenění Najkrajšie knihy roka.

Michal Cizek: 18 ocenění CPP, včetně Fotografie roku 2006

Milan Jaroš: 22 ocenění CPP, včetně Fotografie roku, Grant Prahy, Cena diváků, Porotce v soutěži novinarskacena.sk (3x), porotce Slovenian Press Photo (1x)

Stanislav Krupař: 14 ocenění na CPP včetně Fotografie roku 2011. Sony World Photography Awards 2011- 2nd prize Contemporary Issues

Tomki Němec: WPP 1991 a 1995, CPP 2005, Grant Prahy CPP 2005, Stipendium Kultur Kontakt Austria 1997, Grant 1998 Pro Helvetia-Czech Photography, Czech Top 100 - roky 2002,2003,2004,2006,2008, Grant IVO 2004-2005 …

ichal Novotný: WPP 2006, Best of Photojournalism 2004 a 2007, CPP 1997-2009 celkem 22 ocenění včetně Fotografie roku. Od roku 2010 se soutěže neúčastní.

Filip Singer: 15 ocenění na CPP včetně Fotografie roku 2014

Jan Sibik: držitel ceny WPP, největšího počtu cen CPP(49x) včetně dvou hlavních cen Fotografie roku. Porotce v soutěži CPP (2x), Slovak Press Photo (2x), Maďar Press Photo (1x)

string(1) "1"